Jak wygląda pierwszy trening personalny?

Trening personalny - planowanie jest istotne
Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Trening personalny to nie tylko ćwiczenia pod okiem trenera ale cała strategia, którą początkuje pierwsze spotkanie. Poznaj cztery kroki udanej konsultacji.

Osiąganie zamierzonych celów to nie dzieło przypadku a przemyślany proces, który zaczyna się na pierwszym spotkaniu

Trening personalny to nie tylko ćwiczenia, serie i powtórzenia wykonywane z trenerem, ale także zmiana świadomości w kontekście zdrowych nawyków, higieny snu czy zdrowia psychicznego. W tym artykule opiszę po krótce, jak wygląda praca ze mną, abyś miał obraz tego, jak wygląda prawdziwa współpraca trener – klient. Własną strategię wypracowałem dzięki licznym kursom, szkoleniom oraz zdobytemu doświadczeniu na przestrzeni ostatnich 10 lat. Jestem przekonany, że jest to słuszna droga, która przynosi zamierzone efekty.

 

Cztery kroki skutecznej konsultacji

Krok 1. Konsultacja- wywiad medyczny oraz ustalenie celów 

Dokładny wywiad medyczny daje obraz obecnego stanu zdrowia klienta oraz informacje na temat przebytych chorób i kontuzji, które mogą mieć wpływ na zdrowie i bezpieczeństwo w trakcie ćwiczeń.

W pierwszym etapie pytania dotyczą między innymi:

  • problemów z układem ruchu (kontuzje, ograniczenia mobilności, złamania, skręcenia itp.)
  • problemów z układem krążenia (np. nadciśnienie, arytmia, migotanie przedsionków itp.)
  • problemów z układem wydzielniczym (np. nadczynność tarczycy, cukrzyca typu I i II)
  • problemów związanych z bólami pleców lub kończyn
 

Druga część to pytania dotyczące:

  • poziomu aktywności w ciągu dnia w czasie wolnym i w pracy
  • sposobu odżywiania, ilości i jakości posiłków, wielkości porcji
  • snu,
  • poziomu stresu,
  • trybu pracy
 

Szczegółowy i dogłębny wywiad to ¾ sukcesu w doborze odpowiednich metod, form oraz samych ćwiczeń, tak aby każdy trening personalny był maksymalnie efektywny.

Ustalenie celów jest zadaniem trudniejszym niż mogłoby się wydawać. Cel zbyt ogólny i niesprecyzowany jest trudny do monitorowania i weryfikowania oraz mało motywujący do działania. W swojej pracy z klientem, ustalając właściwe cele, najczęściej wykorzystuję metodę SMART, o którą najczęściej opieram się w pracy z klientem. Według tej metody cel powinien być:

Sprecyzowany – “Schudnę 5 kg w 4 miesiące.”

Mierzalny – wyrażony w kg lub w centymetrach w obwodach

Atrakcyjny – „Kiedy schudnę 5 kg, ubiorę swoje ulubione spodnie.”

Realny – wspomniane 5 kg w 4 miesiące jest jak najbardziej realne

Terminowy – 4 miesiące to czas, w którym mamy osiągnąć nasz cel.

Krok 2. Pomiary i testy 

Kolejnym etapem są pomiary całego ciała. Elektroniczna waga, centymetr oraz telefon to podstawowe narzędzia, którymi się posługuję. Wszystkie pomiary powtarzane są zazwyczaj co 4 tygodnie w celu weryfikacji efektów i obecnego planu.

Testy funkcjonalne to następna faza której celem jest sprawdzenie pracy a także zaburzeń w aparacie ruchu.

Aby diagnostyka klienta była jak najbardziej obszerna wykonuję 2 lub 3 testy na każdy ze stawów. Pozwala to znaleźć słabe ogniwa w konkretnych segmentach ciała, jednocześnie dając informację, w którym kierunku powinniśmy podążać.

Krok 3. Podsumowanie i plan współpracy

Mając wiedzę na temat zdrowia, trybu życia, celów a także wyniki wykonanych testów, mogę przedstawić plan działania. Warto nadmienić, że bez względu na ilość wspólnych treningów dostajesz gotowe ćwiczenia bądź cały trening, który jest „pracą domową”.

Krok 4. Trening wprowadzający

Po przejściu przez poprzednie kroki, w końcu przychodzi pora na ćwiczenia. Każdy trening ma swoją strukturę, tzn. rozgrzewkę, część główną i część wyciszającą (rozciąganie). Na treningu wprowadzającym zazwyczaj skupiam się na nauce oddechu, pokazaniu i objaśnieniu poprawnej techniki wykonywania ćwiczeń oraz wyjaśnieniu, dlaczego wykonujemy konkretne ćwiczenie. Uważam, że świadomość wykonywanych ćwiczeń przez klienta daje mu pewność, iż cała jednostka treningowa jest przemyślana i nie ma w niej miejsca na przypadki.

Podsumowanie

Jak widzisz, aby móc dobrać odpowiedni program, trzeba wykonać kilka niezbędnych kroków. Posiłkując się analogią medyczną, możemy porównać ten proces do wizyty lekarskiej. Przychodząc do lekarza nigdy nie dostajemy na wstępie gotowej diagnozy. Zazwyczaj lekarz zadaje pytania, sam bada lub czasami daje skierowanie na badania. Następnie może dobrać odpowiednie leki, skierować na zabiegi bądź wysłać do innego specjalisty.

Trening personalny wygląda podobnie. Bez wywiadu medycznego, ustalenia celów, pomiarów oraz testów funkcjonalnych nie mogę wystawić trafnej diagnozy i dobrać odpowiedniego programu.

Mam nadzieję, że ten artykuł pomógł zrozumieć Ci jak wygląda współpraca ze mną. Jeśli jednak masz jakieś dodatkowe pytania, napisz do mnie – chętnie rozwieję Twoje wątpliwości.

Chcesz spróbować?